Krishanteringscentret CMC Finland får ständigt lägesinformation från verksamheten och områden, såsom rapporter, memos och annan information.
I varje operation eller verksamhetsområde finns en kontaktperson som utnämnts av CMC (National Point of Contact). Han eller hon fungerar som kontaktperson mellan de experter som arbetar med civila krishanteringsuppdrag och CMC i alla ärenden som inte är brådskande eller konfidentiella. Kontaktpersonen sammanställer en månatlig rapport om sitt verksamhetsområde och förmedlar också annan tilläggsinformation, om situationen så kräver.
CMC samarbetar nära mellan utrikesministeriets och inrikesministeriets administrativa avdelningar och förmedlar lägesinformationen till berörda parter i hemlandet.
Krishanteringscentret får lägesinformation av de experter inom civil krishantering som arbetar i landet i fråga och av nationella aktörer. Informationen analyseras och sammanställs till en uppdaterad lägesbild.
Nödsituationer
Krishanteringscentret (CMC Finland) har 24-timmars beredskap. Tjänstemannen får information från operationsområdena om möjliga säkerhetshot, personskador, allvarliga olyckor eller evakueringar. Han eller hon framförar informationen i den utsträckning som situationen kräver.