I civila krishanteringsoperationer i konfliktområden arbetar experterna i en verksamhetsmiljö som är krävande och som präglas av säkerhetsrisker. Krishanteringscentret värnar om experternas säkerhet med hjälp av ett jour- och lägesbildssystem.
Lägesinformation
Krishanteringscentret får lägesinformation av de experter inom civil krishantering som arbetar i landet i fråga och av nationella aktörer. Informationen analyseras och sammanställs till en uppdaterad lägesbild.
Krishanteringscentret har till uppgift att aktivt förmedla lägesinformation mellan statsrådets lägescentral och andra nationella intressentgrupper inom civil krishantering. Informationsutbytet genomförs enligt ett övergripande tillvägagångssätt.
I varje operation eller verksamhetsområde finns en kontaktperson som utnämnts av CMC (National Point of Contact). Han eller hon fungerar som kontaktperson mellan de experter som arbetar med civila krishanteringsuppdrag och CMC i alla ärenden som inte är brådskande eller konfidentiella. Kontaktpersonen sammanställer en månatlig rapport om sitt verksamhetsområde och förmedlar också annan tilläggsinformation, om situationen så kräver.