Med utvecklingsverksamheten vid Krishanteringscentret stöds beredskapen att skicka experter till internationella uppgifter och granskas verksamhetens effekt.
Kvalitetsstyrning och ISO 9001
I januari 2020 beviljades kvalitetsstyrningscertifikatet ISO 9001 till utbildningsverksamheten vid Krishanteringscentret. Interna auditioner och utvecklingen av kvalitetsstyrningssystemet som ingår i kvalitetsstyrningen av utbildningen utgör en del av utvecklingsverksamheten vid Krishanteringscentret.
Responssystem
Krishanteringscentrets responssystem används för att samla in information för att utveckla utbildningen. Respons samlas även in om experternas placering i operationer samt om Krishanteringscentrets stöd under sekunderingen.
Med enkäter om inledning av och återkomst vid sekundering får vi information om avfärd till och återkomst från fältuppdrag. Särskilda tematiska enkäter genomförs även vid behov.
Under årliga responstillfällen kan experter som återvänt från en operation ge direkt respons om erfarenheterna från operationen till olika enheter vid Krishanteringscentret. Till dessa tillfällen bjuds dessutom representanter från Krishanteringscentrets olika intressentgrupper i statsförvaltningen in.
Rekrytering
Utredningen om ansökningar som genomförs regelbundet utgående från statistik om utbildning och sekundering skapar en bild om trender inom sekunderingen av experter inom civil krishantering. Vi utarbetar även separata rapporter till stöd för rekrytering utifrån utredningar och respons. Vi ser i synnerhet över rekryteringen av kvinnor.