Kriisinhallintakeskuksen kehittämistoiminnalla tuetaan valmiutta lähettää asiantuntijoita kansainvälisiin tehtäviinsä sekä tarkastellaan toiminnan tehokkuutta.
Laadunhallinta ja ISO 9001
CMC:n koulutustoiminnalle myönnettiin tammikuussa 2020 ISO 9001-laadunhallintasertifikaatti. Koulutuksen laadunhallintaan sisältyvät sisäiset auditoinnit ja laadunhallintajärjestelmän kehittäminen ovat osa CMC:n kehittämistoimintaa.
Palautejärjestelmä
Kriisinhallintakeskuksen palautejärjestelmällä kerätään tietoa koulutuksen kehittämiseksi. Palautetta kerätään myös asiantuntijoiden operaatiosijoittumisesta sekä Kriisinhallintakeskuksen tuesta sekondeerauksen aikana.
Sekondeerausten alku- ja paluukyselyillä saamme tietoa kenttätehtäviin lähtemisen ja sieltä palaamisen käytännöistä. Lisäksi tarpeen vaatiessa toteutetaan erityisiä temaattisia kyselyitä.
Vuosittain järjestettävissä palautetilaisuuksissa kotiutuneilla asiantuntijoilla on mahdollisuus antaa suoraa palautetta operaatiokokemuksesta Kriisinhallintakeskuksen eri yksiköille. Tilaisuuksiin kutsutaan lisäksi Kriisinhallintakeskuksen sidosryhmien edustajia valtionhallinnosta.
Rekrytointi
Määräajoittain koulutus- ja sekondeeraustilastojen perusteella tehtävä hakeutusmisselvitys luo kuvaa trendeistä siviilikriisinhallinnan asiantuntijoiden sekondeerauksissa. Teemme myös erillisiä raportteja rekrytoinnin tukemiseksi selvityksien ja palautteiden perusteella. Erityisenä tarkastelun kohteena on naisten rekrytoituminen.