Information om ansökan

Framsida / Internationella uppdrag / Civilkrishanteringsuppdrag / Information om ansökan

Rekryteringsprocessen

Rekryteringsprocessen inleds när operationen eller den internationella organisationen inleder sin ansökningsomgång. Därefter lämnar Krishanteringscentret ett förslag till utrikesministeriet om de uppgifter som ska sekunderas.För sitt förslag begär Krishanteringscentret utlåtanden av såväl operationen som relevanta intressentgrupper. I Finland fattar utrikesministeriet beslut om i vilka insatser inom civil krishantering Finland ska delta och på basis av förslaget beslut om vilka uppgifter som ska öppnas för nationell ansökan. Detta innebär att Krishanteringscentret inte alltid söker kandidater till alla sekunderingsuppgifter som publiceras i operationernas eller organisationernas ansökningsförfaranden.

Den nationella ansökningsprocessen

Krishanteringscentret publicerar på sin webbplats och via sin e-postlista uppgifter enligt utrikesministeriets beslut som är öppna för nationell ansökan. Information om alla öppna uppgifter som publiceras på Krishanteringscentrets webbplats skickas samtidigt till dem som anslutit sig till e-postlistan. På så sätt säkerställs att de som anslutit sig till e-postlistan får förstahandsinformation om civila krishanteringsoperationer och de uppgifter som är öppna via dem. Du kan ansluta dig till e-postlistan här. [linkki ruotsinkieliseen lomakkeeseen sähköpostilistalle liittymisestä]

Den nationella platsannonsen har alltid en tidigare tidsfrist än tidsfristen för operationen, eftersom det nationella urvalsförfarandet tar tid. I platsannonserna har man alltid publicerat uppgiftsbeskrivningar som i regel har utarbetats av operationen eller internationella organisationer. I platsannonsen anges också de operationsspecifika allmänna ansökningskriterierna och i uppgiftsbeskrivningarna de uppgiftsspecifika ansökningskriterierna.

Krishanteringscentret går igenom ansökningarna och bedömer vilken av de sökande som är lämpligast och vem som har de bästa möjligheterna att bli vald till den lediga uppgiften. Krishanteringscentret har möjlighet att ställa upp fler än en kandidat till uppgiften.

Experter kan ansöka och ställas upp som kandidater till fler än en uppgift och operation åt gången. I fall där en expert samtidigt kandiderar för flera operationer och har fått ett positivt urvalsbeslut för en operation, ska experten inom den tidsfrist som fastställts för operationen meddela om han eller hon tar emot uppdraget. Om experten tar emot uppdraget återkallar Krishanteringscentret expertens övriga ansökningar, efter att ha diskuterat med experten.

Experter kan söka sig till nya civila krishanteringsuppdrag omedelbart efter att anställningsförhållandet har upphört eller till och med under anställningsförhållandet. Krishanteringscentret önskar dock att de experter som valts till en operation förbinder sig till sitt uppdrag under den tid anställningsförhållandet är i kraft.

Vid kandidatuppställningen och utnämningen till ett anställningsförhållande kan man till vissa uppgifter utse experter som inte tidigare har haft civila krishanteringsuppdrag, även om andra sökande är mer kompetenta och/eller erfarna. I den uppdaterade förordningen om civil krishantering definieras följande uppgifter: övervakningsuppdrag (EUMM) i Georgien samt vissa polisuppgifter inom UNFICYP-operationen på Cypern och UNMISS-operationen i Sydsudan. På detta sätt främjas förstagångssökandenas tillgång till civila krishanteringsuppdrag.

Den som ansökt om ett anställningsförhållande får inte genom besvär söka ändring i ett beslut som gäller utnämning till kandidat eller utnämning till anställningsförhållande.

Den sökande förväntas genast i början av ansökningsskedet meddela om han eller hon är misstänkt för brott i en brottsutredning eller åtalad i en pågående straffprocess. Krishanteringscentret ställer i regel inte som kandidater upp personer som är misstänkta för brott och vars ärende har framskridit till åtalsprövning eller domstolsbehandling. Om ärendet ännu inte har framskridit från brottsutredning till åtalsprövning, övervägs kandidaten från fall till fall med beaktande av hur allvarligt det misstänkta brottet är och hur betydelsefullt det är för Finlands internationella relationer om personen skulle vara skyldig.

Krishanteringscentret lämnar ett förslag till utrikesministeriet om vilka personer som ska ställas upp som kandidater till uppgifterna och skickar efter utrikesministeriets godkännande ansökningarna till operationen/den ansvariga instansen för bedömning. Därefter kontaktar operationen vanligen kandidaten direkt för att komma överens om eventuella intervjuer. Operationen meddelar Krishanteringscentret om valet på tjänsteväg och centret underrättar kandidaten om valet.

Urvalsprocessen

Urvalsförfarandet tar ofta lång tid, eftersom operationen underrättar de kandidater som inte har valts först när det är säkert att den valda personen kommer att delta i operationen. Den som redan valts till uppgiften kan återkalla sitt deltagande i sista stund och en kandidat som placerats på reservplats kan bli vald till och med efter flera månader. Krishanteringscentret underrättar kandidaten om valet så snart centret fått kännedom om det. Krishanteringscentret kan enligt övervägande informera kandidaten om hur ansökningsprocessen framskrider till exempel via operationens nationella kontaktperson på basis av inofficiellt erhållna uppgifter. Det bör observeras att experten före det officiella urvalsbeslutet gör alla förberedelser för ett eventuellt val på eget ansvar och egen bekostnad. Endast utgifterna för de åtgärder som Krishanteringscentret har gett anvisningar om och godkänt täcks för de personer som inte blir valda.

Om det tar oskäligt lång tid för operationen att fatta beslut om huruvida en expert ska väljas eller inte, är det förståeligt att experten kanske vill återkalla sin ansökan. Om experten återkallar sin ansökan önskar Krishanteringscentret få information om detta omedelbart så att centret i sin tur kan informera den aktuella organisationen.

Urvalsbeslut

Krishanteringscentret inleder förberedelserna för avfärd för den som valts till uppgiften omedelbart efter att ha fått kännedom om valet. I regel önskar operationen att den valda personen inleder uppdraget så snabbt som möjligt eller tidigast den dag som nämns i urvalsbrevet. Hälsokontroll, anskaffning av tjänstepass och eventuellt visum samt beviljande av säkerhetsutredning kan i vissa fall fördröja avfärden med några veckor.

En expert utnämns till ett anställningsförhållande från och med den dag då han eller hon inleder sin resa till operationens verksamhetsområde. Anställningsförhållandet kan också inledas tidigare på grund av introduktionsutbildning som ordnas vid sekretariatet eller operationens högkvarter. Då är den första dagen i anställningsförhållandet den dag då personen reser till utbildningen.

Allmänna behörighetskrav

Enligt lagen om civil krishantering (lagen om civilpersoners deltagande i krishantering 1287/2004) tillämpas 6 § 1 och 2 mom. i statstjänstemannalagen på förfarandet för utnämning till anställningsförhållande. Enligt det ovan nämnda lagrummet finns bestämmelser om de allmänna utnämningsgrunderna i grundlagen, bestämmelser om likabehandling och förbud mot diskriminering finns i diskrimineringslagen (1325/2014), och bestämmelser om jämställdhet och förbud mot diskriminering på grund av kön finns i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986). Enligt 125 § 2 mom. i grundlagen är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Dessa ska alltså tillämpas även vid val och utnämning av personer till sådana anställningsförhållanden som avses i lagen om civil krishantering.

Även 8 b och 8 c § i statstjänstemannalagen tillämpas på förfarandet för utnämning till anställningsförhållanden. Enligt 8 b § i statstjänstemannalagen är en förutsättning för utnämning till en tjänst att den som sökt tjänsten på begäran av Krishanteringscentret lämnar upplysningar om sina förutsättningar att sköta tjänsten med hänsyn till hälsan samt dessutom vid behov deltar i kontroller och undersökningar för bedömning av saken.

Enligt 8 c § i statstjänstemannalagen ska Krishanteringscentret vid utnämningsprövningen beakta oförvitligheten hos den som ska utnämnas eller den som ska förordnas till ett uppdrag och säkerställa att denne inte har bindningar som äventyrar en behörig skötsel av tjänsteuppgifterna och också i övrigt har förutsättningar att sköta sina uppgifter på ett oberoende och också annars tillförlitlig sätt Vid bedömningen ska vikt fästas vid karaktären av den tjänst eller det uppdrag som ska tillsättas, de statsanställningar som den som avses bli utnämnd tidigare haft och huruvida denne har skött dem på behörigt sätt samt myndighetens möjligheter att utreda dennes bakgrund.

Personlig lämplighet är ett av de viktigaste urvalskriterierna för internationella uppdrag inom civil krishantering. Krishanteringscentret strävar efter att utreda den sökandes personliga lämplighet med hjälp av kurser, tidigare krishanteringserfarenhet och intervjuer. I praktiken krävs också ett giltigt B-körkort för alla fältuppgifter. I vissa uppgifter räknas C-körkort som merit.

Ett behörighetsvillkor för uppgifter i krisområden är också en sådan god fysisk och psykisk hälsa som uppgiften förutsätter, och alla som utnämns till ett anställningsförhållande åläggs att genomgå en hälsoundersökning i enlighet med det ovan nämnda lagrummet. Att bli godkänd i både säkerhetsutredningen och hälsoundersökningen är utan undantag en förutsättning för utnämning till ett anställningsförhållande och den sökande ska meddela om eventuella problem med anknytning till något eller båda av dessa i början av ansökningsförfarandet. I synnerhet Europeiska unionen har skärpt hälsokraven för experter inom operationer i högriskområden.

Beroende på uppgiften kan den avgörande grunden för att ställas upp som kandidat för ett civilt krishanteringsuppdrag vara civil utbildning, civilt yrke, expertis eller förvärvad arbetserfarenhet. Erfarenhet av internationella operationer och miljöer är en merit i samband med ansökan till civila krishanteringsuppdrag. Vanligtvis förutsätts minst tre års arbetserfarenhet inom den egna branschen och specialkompetens som uppkommit genom utbildning i civil krishantering eller tidigare operationserfarenhet. Lämplig högskoleexamen eller annan examen på EQF 6-nivå är också ofta en förutsättning för att bli uppställd som kandidat.

Utöver dessa nationella behörighetskrav ställer även EU och internationella organisationer samt operationerna operations- och/eller uppgiftsspecifika behörighetskrav på de sökande, vilka gäller alla som ansöker om att få delta i operationen i fråga. Sådana krav kan till exempel vara goda språk-, kör-, kommunikations-, relations-, datateknik-, samarbets- och förhandlingsfärdigheter, flexibilitet, pålitlighet, anpassningsförmåga samt god fysisk och psykisk hälsa. En miniminivå för den sökandes arbetserfarenhet, utbildning och/eller examen har fastställts som obligatoriska krav. Dessutom kan kraven gälla olika färdigheter, egenskaper, kunskaper och/eller tidigare erfarenheter som är väsentliga för uppgiften och som den sökande antingen förutsätts eller önskas uppfylla. Krishanteringscentret ställer i regel inte upp sökande som inte uppfyller de obligatoriska behörighetskrav som fastställts av operationen/EU eller den internationella organisationen.

Även internationella organisationer och Europeiska unionen kräver i allmänhet att den nationella säkerhetsmyndigheten utreder att en civil expert som ställs till deras förfogande är pålitlig. Krishanteringscentret ansöker med expertens samtycke om en normal säkerhetsutredning av person enligt säkerhetsutredningslagen (726/2014) för alla civila experter som skickas till krishanteringsuppdrag.

Lön och bedömning av uppgifternas svårighetsgrad

Lönen för en uppgift baserar sig på uppgiftens svårighetsgrad och löneklasserna fastställs i inrikesministeriets förordning (1388/2018). Expertens lön är förvärvsinkomst som omfattas av Finlands inkomstskattelag (1535/1992) oberoende av expertens hemort eller boningsort. Enligt gällande lagstiftning tas pensions- och arbetslöshetsförsäkringspremie ut på lönen.

Ofta är många uppgifter av olika svårighetsgrad lediga, till vilka man inte alltid hittar eller ställer upp kandidater. Bedömningen av uppgifternas svårighetsgrad är ofta tidskrävande på grund av omfattande och varierande uppgiftsbeskrivningar och i vissa fall fastställs löneklassen slutgiltigt först efter att operationen har fattat beslut om valet. Om resultatet av bedömningen inte motsvarar förväntningarna kan experten återkalla sitt samtycke till uppgiften.

Vid bedömningen av uppgiftens svårighetsgrad beaktas bland annat den utbildning, sakkunskap och arbetserfarenhet som uppgiften förutsätter. I bedömningen granskas också uppgiftens innehållsmässiga svårighetsgrad, självständigheten, beslutanderätten som ingår i uppgiften, uppgiftens ekonomiska och operativa genomslagskraft samt chefsställningen. Svårighetsgraden för de interaktionssituationer som uppgiften kräver ingår också i bedömningen. I fråga om uppgifter som ingår i samma operation fästs dessutom uppmärksamhet vid vilken inverkan respektive uppgift har på operationen i fråga. Krishanteringscentret fastställer uppgifternas svårighetsgrad per operation eller kontor.

Sopivan tehtävän löytäminen

Etkö löytänyt itsellesi sopivaa tehtävää? Yksittäinen asiantuntija voi ilmaista kiinnostuksensa hakeutua itselleen soveltuvaan tehtävään verkkosivuillamme olevalla lomakkeella.

Haluatko ajantasaista tietoa avoimista siviilikriisinhallinnan tehtävistä?

Tästä linkistä voit tilata sähköpostiisi ilmoitukset verkkosivuillamme julkaistavista avoimista siviilikriisinhallinnan tehtävistämme.

Accessibility